DEHYDRATACE – skrytý nepřítel

Sobotního  běhu Prahou  Nike Run Prague  se zúčastnilo  5 291 běžců. Slunko, rozpálená dlažba naši metropole, nedostatek občerstvovacích stanic, bylo důvodem kolapsů.Řada běžců v neprostupném davu vzdala boj o kelímek. Výsledkem bylo, že  do cíle nedoběhlo 83 závodníků. Důvodem byla  dehydratace.
Proto si musíme hlídat udržování dostatečného množství tekutin a minerálů v organismu. Lidské tělo je tvořeno ze 70 % vodou. Tento fakt vypovídá o důležitosti udržování přiměřeného množství vody v organismu. Tak jako v přírodě funguje přirozený koloběh vody, tak i tělo si vyžaduje dodržování určitých zásad v pohybu tekutin.
Co způsobuje dehydrataci? Malý přísun tekutin  při extrémních teplotních podmínkách  a velkém energetickém  výdeji, bez adekvátní  náhrady tekutin. 
U sportovců je výdej tekutin samozřejmě vyšší a to hlavně pocením. U některých aktivit a extrémních klimatických podmínkách může být ztráta vody pocením až 4 I např. maratónském běhu.
Při ztrátách vody dochází také k úbytku minerálů. Spolu s potem odchází hlavně sodík. Močí se vylučuje převážně draslík. Tyto skutečnosti bychom měli respektovat a ztráty vzniklé provozem našeho těla pravidelně nahrazovat. Pro běžnou populaci by stačilo, kdyby dodržovala zásady racionální výživy, kterou by dostatečně nahradila většinu ztrát důležitých látek.
Následkem dehydratace je  snížení výkonnosti organismu. Sníží se objem cirkulující krve, klesne srdeční výkon a omezí se průtok játry a ledvinami. Ke svalům a k nervovému systému se dostane méně kyslíku. Zpomalí se metabolismus. Omezí se tvorba potu a tělo se začne přehřívat. Projeví se např. únavou nebo bolestí hlavy.Zvyšuje se také riziko vzniku některých dalších chorob, např. infekce močových cest nebo zánět slepého střeva. Nedostatkem vody trpí také pokožka, je vysušená, rychleji stárne. Důsledkem dlouhodobé dehydratace jsou ledvinové kameny.
Uvědomte si, že už  ztráta 20 % vody z organismu je smrtelná. Společně se ztrátou vody dochází k úbytku minerálů, potem se vylučuje převážně sodík, močí draslík. Bez tekutin vydrží organismus zhruba 3 dny.
Běžci, nepodceňujte pitný režim ani při vhodných venkovních podmínkách!

Označeno v Nezařazené, Reportáže
Facebook
Partneři